tirsdag 12. april 2011

Regn!

Hei!

Nå er det lenge siden jeg har blogga. Jeg har vært ganske opptatt i det siste med flere treninger i uka, lekser og en liten periode hadde jeg iike pc heller. Det var fordi lillesøsteren min mista den ned trappa så skjermen knuste.
Nå sitter jeg inne og drikker kakao sg spiser nybakte kanelboller. Det er skikkelig drittvær her. Regnet tar liksom aldri slutt. Mens jeg sitter her og blogger til dere tenkte jeg like så godt at jeg kunne legge ut oppskriften jeg bruker til kanelbollene. Kanskje de blir din nye favoritt oppskrift.
Håper og få blogga mere men som sagt gjør jeg ganske mye på fritiden.

 Kanelboller:

Ca. 40stk

Deig 1 kg hvetemel
2 dl sukker
1 ts kardemomme
200 g smør eller margarin
1 egg
4 dl melk
50 g (1 pk) fersk gjær - rød pakke
1 pisket egg for pensling

Fyll
100 g smør/ margarin
1 dl sukker
3 ts kanel

Pensling og dryss
1 sammenvispet egg og sukker
Slik gjør du
Ha alt det tørre i en bakebolle, også tørrgjær hvis du velger å bruke det. Smelt smør, tilsett melken og la dette bli ca 37 °C før du rører ut gjæren. Pisk egget lett og tilsett. Elt deigen 5 min i kjøkkenmaskin. La den heve under plast/klede i 30 min.
Rør sammen ingrediensene til fyllet. Del deigen i to, elt og kjevle hver del av deigen til et rektangel, ca 20 x 40 cm. Smør utover fyllet og rull sammen fra langsiden. Skjær rullen i ca 2 cm brede biter, slik at du får ca 40 boller til sammen. Vipp deigenneden under og legg hver bolle på et bakepapirkledd stekebrett. Legg klede over og la de etterheve i ca 30 min. Pensle med egg, dryss litt sukker oppå og stek ved 225 °C i ca 10-12 min på midterste rille. Avkjøles på rist.




Marit:)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar